تاریخ انتشار:سه شنبه 23 بهمن 1397
نگاهی به بخش مردمی جشنواره جام جم

داوری میلیونی مردم در انتخاب برترین های تلویزیون

یکی از اتفاقات پنجمین جشنواره جام جم، راه اندازی بخش مردمی است.

به گزارش ستاد خبری جشنواره جام جم؛ این بخش که برای اولین بار در این جشنواره در حال برگزاری است و امسال به آن اضافه شده باعث می شود تا همه مردم، فرصت داوری در جام جم را پیدا کنند. در واقع، آوردگاهی برای قضاوت میلیونی با آرای چند ده میلیونی مردم است. به همین دلیل هم می توان بخش مردمی را مهم ترین آیتم دوره پنجم جشنواره جام جم دانست که هیجان و گرمای ویژه ای به بزرگ ترین رویداد رسانه ای کشور بخشیده است. ضمن اینکه چند میلیون نفر از مردم، بدون هیچ محدودیتی امکان مشارکت در یک جشنواره به عنوان داور را یافته اند. به این ترتیب که عموم هموطنان عزیزمان می توانند با ارسال نظر خود، برترین های تلویزیون طی یک سال اخیر را برگزیده کنند و آثاری که بیشتری رأی را کسب کنند، برگزیده بخش انتخاب مردمی لقب خواهند گرفت. در این نظرخواهی، رأی همه شرکت کنندگان از ارزش مساوی برخوردار است؛ از هر قوم و گروه سنی و با هر سطح از تحصیلات و طبقه اجتماعی، برای نخستین بار این حق را یافته اند تا بهترین برنامه های تلویزیونی را انتخاب کنند و جایزه بدهند.
این بخش از این منظر حائز اهمیت قلمداد می شود که مردم، اصلی ترین ضلع رسانه ملی هستند. چون مقصد اصلی همه فعالیت ها و تولیدات صداوسیما، شهروندان این جامعه محسوب می شوند. بنابراین، در نظر گرفتن آراء مخاطبان در برگزاری جشنواره ای برای انتخاب و معرفی برترین های سیما، نشان دهنده توجه مدیریت تلویزیون به نظر مردم است. اینکه برای معرفی و تقدیر از برگزیده های این بخش، یک مراسم مستقل و مجزا در نظر گرفته شده، خودش گویای جایگاه قابل توجه آن نزد رسانه ملی و مدیریت سیماست. یعنی پس از پایان رأی گیری از مردم و مشخص شدن برندگان، مراسمی در نیمه دوم اسفند ماه در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.
کمیسیون مردمی پنجمین جشنواره جام جم، خود به 6 بخش تقسیم شده که مخاطبین سیما می توانند بر اساس کد دستوری اعلام شده، برترین های بخش های «سریال های تلویزیونی»، «برنامه های پرمخاطب»، «برنامه های شاخص»، «بازیگران مرد و زن»، «مجریان مرد و زن» و «بهترین تیتراژ تلویزیونی» را با رای خود انتخاب کنند.
همزمان با آغاز رأی گیری از مردم، برنامه «خیابان جام جم» نیز مختص این بخش از شبکه سه، پنج و هفت سیما در حال پخش است. در این برنامه، علاوه بر حضور عوامل هر یک از برنامه های راه یافته به رقابت، مصاحبه های میدانی با مردم درباره نقاط ضعف و قوت این برنامه ها انجام و پخش می شود.
گرچه نظر و دیدگاه کارشناسان از منظر آسیب شناسی و همچنین مشخص شدن نقاط قوت برنامه های سیما حائز اهمیت است، اما با توجه به مخاطب محوری برنامه های سیما، آراء مردمی نیز ضریب نفوذ و تأثیرگذاری برنامه ها را مشخص خواهد کرد. تجربه نشان می دهد که برنامه هایی با بیشترین استقبال از سوی جامعه مواجه می شوند که به نیازها و مطالبات مردم توجه بالاتری دارند. پس اجرای چنین طرحی برای انتخاب پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون، سوگیری و تمایل مردم را هم برای مدیران و هم برنامه سازان رسانه ملی مشخص می کند؛ با تحلیل آرای مردمی و شناسایی دلایل علاقه مردم می توان نقشه راه و مهندسی برنامه های سیما را تقویت کرد.
همچنین بخش مردمی باعث شده تا جشنواره جام جم، رویکرد مشارکتی و تعاملی هم پیدا کند. یعنی در این کارزار، دیگر فقط برنامه سازها و مدیران سیما نیستند که پیام ها یا محصولات خود را به مردم منتقل می کنند، بلکه ارتباطی دو سویه بین مخاطب و رسانه برقرار می گردد. با توجه به اینکه قضاوت و انتخاب آثار برتر در جشنواره جام جم، بر تولیدات آینده معاونت سیما تأثیرگذار است و برنامه سازان برتر، در اولویت ساخت محصولات آینده رسانه ملی قرار می گیرند، بنابراین، مردم با مشاکرت خود در این بخش، می توانند برای تولید برنامه های تلویزیون، تعیین تکلیف کنند.
ضمن اینکه ایجاد این بخش و باز گذاشتن فضایی برای اعلان نظرات مردم درباره برنامه های سیما، از نظر اعتماد مخاطب به رسانه نیز اهمیت دارد. در واقع، معاونت سیما با در اختیار گذاشتن چنین اهرمی برای همراهی عموم مردم در انتخاب بهترین های تلویزیون، راهی را برای طرح مطالبات مردم از رسانه ملی باز کرده است. به طور طبیعی، مخاطبان یک رسانه هر چه بیشتر میدان را برای مشارکت، اعلام نظر و دخیل کردن خواسته های خود در برنامه ها باز تر ببینند، علاقه، احترام و اعتماد افزون تری نیز به آن رسانه می یابند.


انتهای پیام/ن

آیا مایل به نظردهی می باشید؟

مانده : (1000) حرف
ادوار جشنواره های سیما
برگزیده های چند رسانه ای