هوالبصیر
سال 1374كليد اولين جشنواره در تلويزيون زده شد، اين جشنواره كه با هدف ارزيابي عملكرد توليد، ارتقاء سطح كيفي برنامهسازی، تشويق از حمايت آثار برگزيده و ايجاد فضاي مناسب رقابت با عنوان اولين جشنواره سيما طي سه روز برگزار شد.
اين آغاز طي سالهاي 75 ،80 و 82 در سه دوره ديگر با تغييرات جزئي ادامه يافت كه در دوره سوم ايجاد ارتباط دو سويه بين سيما و مخاطب، كمك به بررسي و ارزيابي فعاليتهاي سيما توسط مخاطبين و رسانههاي گروهي به سياستهاي جشنواره اضافه شد و در دوره چهارم در ادامة دوره قبل، دستيابي به دو هدف تلويزيونيشدن و مردميشدن، با ارزيابي و ارزش گذاري از دو زاوية «نگاه تخصصي داوران» و «نگاه و پسند مردمي» از اهداف اصلی جشنواره اعلام شد.
دو نگاهي كه به استناد نتايج آن سال ها، همانندي و همپوشاني بسيار داشتند برپايي مسابقه مردمي به منظورجلب مشاركت بينندگان سيما در تعيين برگزيدگان تلويزيون، برگزاري «هفته فيلم تلويزيون» از ابداعات آن دوره از جشنواره بود.
در سال 1388 جشنواره فيلمهاي تلويزيوني براي اولين بار و با تغيير عنوان و رویکرد برگزار شد. اين جشنواره صرفا به بررسي فيلمهاي تلويزيوني كه در آن سال ها با تغيير نگاه سازمان، توليد آنها افزايش يافته بود اختصاص یافت.
در سال 1390جشنواره جام جم با نماد سرو زرين در سازمان مطرح و اولين دوره آن با هدف ارزيابي سالانه توليد در تلويزيون در قالبهاي مختلف برنامهسازي آغاز به كار كرد.
اين جشنواره كه در سه سال پياپي و با عنوان جشنواره تلويزيوني جام جم برگزار شد فصل نوينی در توجه و رغبت مديران تصميمساز به مقوله جشنواره در بُعد كمي بود.
در سال 1396 بعد از گذشت چهار سال از برگزاري آخرين دوره جشنواره جام جم دوره چهارم اين طرح با بهرهگيري از تجربيات گذشته و روز آمد شدن اطلاعات و سبك برگزاري، برنامهريزي و با محدود كردن بخشهاي رقابتی ، نسبت به ارتقاي كيفيت جشنواره همت گمارده شد. در این دوره با جمع آوری اطلاعات ادوار گذشته تلاش شد ضمن حفظ منابع، بستری جهت دسترسی عمومی در قالب پایگاه اطلاع رسانی simafestivalایجاد شود.
بررسي عملكرد حوزه سيما به صورت سالانه منجر به ارتقای كيفيت برنامهريزي و تغيير روشهاي مديريتي می شود و ميتوان اينگونه تعبير كرد؛ برگزاري جشنواره جزء اصول اصلي يك رسانه پويا و در حال رشد است و برخلاف اعتقاد برخي جشنواره اتلاف هزينه نيست بلكه ايجاد فرصت براي بروز شدن ظرفيتها و تبديل آن به يك سرمايه مستمر خواهد بود.
انتهای پیام/ن