جشنی در راه است جشنی برای انتخاب بهترین ها از خیال تا واقعیت، از سکون تا هیجان، از خانه تا شهر و از نقاشی هایی که جان گرفته اند. جشنی برای قدردانی از آنان که از ما به ما می گویند. جشنواره ای به پهنای هزاران ساعت تولید و پخش از این کلک خیال انگیز!!!!!
جشنواره تلویزیونی جام جم آغازی است دوباره برای انتهایی بی نهایت که در بهمنی سراسر شور به خانه هایمان می آید تا کسانی را ستایش کند که در نزدیکی مان با ما نفس می کشند و می نویسند و می سازند در این کلک خیال انگیز!!!!!
آخرین قدم های انتخابی دیگر برداشته می شود و به همین بهانه با کسانی به گفت و گو نشسته ایم که از تلاش برنامه سازان شبکه های سیما می گویند و در چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم قدردان این تلاش ها هستند.
به گزارش جشنواره سیما؛به همین مناسبت گفت وگویی انجام داده ایم با دکتر مرتضی میرباقری رئیس ستاد جشنواره تلویزیونی جام جم و محمد احسانی دبیر این جشنواره:
اهداف جشنواره تلویزیونی جام جم در سخنان معاون سیما؛
ارزیابی، ترمیم، جذب سرمایه
دکتر میرباقری معاون سیما در جریان بازدید خود از پشت صحنه سریال «پاهای بی قرار» در تاریخ 30 شهریورماه از برگزاری سالانه جشنواره سیما خبر داد و افزود: جشنواره، ترازویی موثر برای تولیدات تلویزیونی و سینمایی است و با افزایش تعداد آثار نمایشی در سیما این ظرفیت وجود دارد که آثار دوستان در بوته بررسی قرار گیرد. جشنواره ای که به منظور ایجاد رقابت سالم میان برنامه سازان، باید برای ماه های پایانی هر سال برنامه ریزی گردد.
وی در جریان این بازدید به بازیگر مجموعه «پاهای بی قرار» قول داد تا بار دیگر آثار تلویزیونی در جشنواره بررسی گردد. این درخواست بارها و بارها از سوی برنامه سازان شنیده شد. به اعتقاد دکتر میرباقری جشنواره تلویزیونی منزلت آن را دارد تا معیار سنجشی درست، برای دستیابی به بهترین کیفیت باشد.
قائم مقام رئیس سازمان در امور سیما تاکید می کند: علاوه بر ارزیابی کیفیت برنامه ها، این جشنواره قدرت رسانه را به نمایش می گذارد، قدرتی که به مدیران و مسئولان این نوید را می دهد تا با سرمایه گذاری در برنامه های تلویزیونی فرهنگ سازی در کلیه زمینه های اجتماعی و محیط زیستی امکان پذیر خواهد یود.
مسائلی همچون ریزگردها، ترافیک شهری، آلودگی هوا، محیط زیست، نظم اجتماعی، مشکلات طبیعی مانند زلزله، مهاجرت و جابجایی جمعیت روستایی و شهری و.... از موضوعاتی است که دکتر میرباقری گوشه چشمی بر آن داشته و تاکید می کند: طرح بسیاری از این موضوعات در برنامه های تلویزیونی فرصتی مقتضی در فرهنگ سازی است و با فرهنگ سازی علاوه بر آرامش بخشی به جامعه بسیاری از بحران های موجود را می توان مدیریت کرد.
معاون سیما در جریان برگزاری جشنواره چهارم جام جم به جذب سرمایه های خصوصی و دولتی توجه دارد و می گوید: نمایش توانمندی های سازمان و ظرفیت های موجود در داخل کشور با برپایی نمایشگاه تخصصی با موضوع جلوه های بصری، انیمیشن و مستند به دنبال ایجاد فضای رقابت در بخش های خصوصی و دولتی است.
در سخنان دکتر میرباقری می توان پی برد که معاون سیما برگزاری جشنواره را فرصتی مغتنم در ارزیابی برنامه ها، ترمیم تولیدات شبکه ها و جذب سرمایه های مورد نیاز می داند.
دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم؛
رقابت سالانه برنامه های تلویزیون
محمد احسانی دبیر جشنواره چهارم با اشاره به نحوه انتخاب آثار می گوید: با توجه به فاصله چندساله در برگزاری جشنواره تلویزیونی انتخاب آثار به شبکه ها و مراکز تولید کننده برنامه ها سپرده شد و از آنها خواسته شد تا برنامه هایی که شانس بیشتری در رقابت نهایی دارند انتخاب و معرفی نمایند.
وی اضافه کرد: به این ترتیب چهار دبیرخانه معین و یک دبیرخانه اصلی در نظر گرفته شد. دبیرخانه های معین شامل سیما فیلم، شبکه سه، شبکه مستند و مرکزپویانمایی صبا به ترتیب وظیفه انتخاب آثار فیلم و سریال، مسابقه، مستند و انیمیشن را برعهده داشتند. در مدت تعیین شده این آثار از شبکه ها و مراکز تولید جمع اوری و بررسی و به دبیرخانه اصلی ارسال شد.
محمد احسانی رقابت میان برنامه ها را از ویژگی های این دوره از جشنواره دانسته و می گوید: بر خلاف جشنواره های گذشته در میدان رقابت این دوره از جشنواره تمرکز برروی برنامه هاست و شرایط رقابت میان شبکه ها وجود ندارد.
وی داوری تخصصی را معیاری مهم در ارزیابی برنامه ها می داند و اعتقاد دارد: اگر چه برنامه ها در بازه یک ماهه تا اختتامیه جشنواره در برنامه «حالا خورشید» به رای مخاطبان گذاشته می شوند ولی مبنای اصلی ما ارزیابی آثار در هیات های تخصصی داوری است. همین موضوع باعث شد تا داوران مجرب و اهل فن برای ارزیابی آثار دعوت شوند.
دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم جشنواره جام جم را زمانی مناسب برای ایجاد رقابت سازنده در میان تولیدکنندگان توصیف کرد و گفت: سیمای جمهوری اسلامی پرکارترین و پرمحصول ترین بنگاه تولیدات تلویزیونی است. با چنین حجم انبوهی از تولیدات برگزاری جشنواره ضرورتی غیرقابل انکار است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا قالب های دیگر برنامه سازی در جشنواره مغفول مانده اند گفت: موضوعات مختلفی در نحوه برگزاری جشنواره مطرح شد. مهمترین علت محدود شدن بخش های جشنواره کثرت آثار (برنامه های پخش شده در طول سه سال) بود. قالب های برنامه سازی در جلسات متعدد مورد توجه قرار گرفت و در نهایت اعضاء به این نتیجه رسیدند تا جشنواره به چهار بخش فیلم و سریال، مسابقه، مستند و پویانمایی اکتفا کند.
برنامه های گفت و گو محور به عنوان مثال با این منطق که باید به صورت موضوعی ارزیابی شوند؛ از رقابت در جشنواره حذف شد. به عبارت دیگر شما نمی توانید برنامه «سمت خدا» و «نود» را با یکدیگر داوری کنید. یا برنامه های کودک و نوجوان از رقابت خارج شد چرا که شبکه های امید و نهال و کودک شبکه هایی تازه تاسیس هستند و نمی توانند با شبکه هایی که سال ها کار کودک کرده اند به سرعت وارد رقابتی یکسان قرار گیرند.
احسانی انتخاب این چهار بخش را یک انتخاب جمعی دانسته و اضافه می کند: با توجه به ساختار جدید معاونت و ایجاد دبیرخانه مرکزی جشنواره در مرکز طرح و برنامه ریزی سیما می توان امیدوار بود تمامی قالب های برنامه سازی هر دو سال در جشنواره تلویزیونی حضور پیدا کرده و ارزیابی شوند.
نظر محمد احسانی در زمینه لزوم برگزاری جشنواره چهارم تلویزیونی جام جم را می توان در یک جمله خلاصه کرد: جشنواره گامی عملی در زمینه ارتقاء کیفیت برنامه هاست.
انتهای پیام/ن