دکتر حسن خجسته در گفت و گو با خبرنگار جشنواره تلویزیونی جام جم؛ بر لزوم انتخاب بهترین های آثار تلویزیونی تاکید کرد و گفت: هر جشنواره تلویزیونی مزایا و معایب خود را دارد. مزیت جشنواره ها در ایجاد رقابت و رسیدن به افق های رسانه ای خلاصه می شود. اما در مورد معایب می توان با استاندارد سازی انتخاب صحیح آن را به حداقل رساند.
وی توجه به فرآیند جشنواره را از چهار منظر داوران، مخاطبان، تولید کنندگان آثار و تلویزیون جمهوری اسلامی توصیه کرد و افزود: اصولا برنامه های تلویزیونی در طول جشنواره توسط داوران خبره و مجرب مورد ارزیابی قرار می گیرند. اینها افراد کارشناسی هستند که بر اساس اصولی به ارزیابی آثار می پردازند و به برنامه های تلویزیونی از نگاه حرفه ای امتیاز می دهند. امتیازاتی که بعضا ممکن است با دیدگاه مخاطب، صاحب اثر و یا حتی تلویزیون متفاوت باشد. در نهایت براساس رای این هیات در اختتامیه جشنواره به تعدادی از آثار، جوایزی اهداء می شود.
دکتر خجسته همسویی ارای داوران و مخاطبان در انتخاب یک اثر را اتفاقی خوشایند در جشنواره ها توصیف کرد و افزود: بعضی وقت ها دیدگاه بینندگان و داوران با یکدیگر هم سو می شوند، در چنین شرایطی می توان گفت اثر تولید شده هم به لحاظ ساختار و هم جذب مخاطب موفق بوده است. اما عموما چنین اتفاقی نمی افتد و به همین علت هر جشنواره با حاشیه هایی همراه است.
معاون اسبق رسانه ملی افزود: در کنار مخاطب صاحب اثر نیز برای کار خود امتیازی قائل است، امتیازی که در جریان فرآیند و در طول فراز و نشیب های مختلف به خود می دهد. این نتیجه نیز غالبا با نظر هیات داوران تفاوت هایی دارد چرا که آنها از فرآیند کار اطلاعی ندارند و تنها نتیجه را مورد ارزیابی قرار می دهند.
دکتر خجسته، سیما را نیز یکی از محورهای مهم در ارزیابی آثار جشنواره دانسته و اعتقاد دارد: سیمای جمهوری اسلامی بر اساس سیاست ها و اهداف تعیین شده در زمینه تولید و پخش محتوا خواسته هایی دارد و هر برنامه با توجه به فاصله ای که با این سیاست ها دارد مقبولیت سازمانی خواهد داشت.
این استاد هم گرایی چهار محور هیات داوران، مخاطبان، تولیدکنندگان و سازمان صداوسیما را نتیجه استاندارد سازی متقن توصیف کرد و افزود: هر اندازه به استانداردهای دقیق تری دست یابیم می توان امیدوار بود که چهار وجه اصلی در جشنواره به هم نزدیک تر شده و حاشیه ها کم رنگ تر شوند.
وی با مقایسه جشنواره تولیدات تلویزیونی با دیگر جشنواره های مشابه در نوع رقابت دانست و گفت: در جشنواره تلویزیون رقابتی پنهان وجود دارد و شاید بزرگ ترین مزیت آن در نوع نگاه تولیدکننده اثر نهفته است. در سینما شاهد ان هستیم که یک صاحب اثر مدت ها کاری ندارد و یک کار برای جشنواره تولید می کند در حالی که آنتن تلویزیون در طول شبانه روز نیازمند خوراک مناسب است پس تولیدکننده زمانی برای اندیشیدن به جشنواره ندارد و تمام خلاقیت و هنر خود را در تولید سریع و به روز هزینه می کند.