تاریخ انتشار:چهار شنبه 16 اسفند 1396
سیروس عبدلی:

تصویر و کادر ویترین اصلی یک سریال است

سیروس عبدلی مدیر فیلم‌برداری سریال «نفس»، جشنواره را فرصتی می‌داند تا با معرفی آثار برتر برای تولید کارهای باکیفیت الگوسازی شود.

 
سیروس عبدلی مدیر فیلمبرداری آثار سینمایی و تلویزیونی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم درباره ویژگی‌های قابی که از تلویزیون مقابل مخاطب قرار می‌گیرد، گفت: فرمت تلویزیون به جهت صفحه کوچک‌تری که نسبت به سینما دارد، نگاه خاص خودش را می‌طلبد. در واقع اندازه پلان‌های تلویزیون باید یک مقدار بسته‌تر باشد، تا ارتباط بیشتری با بیننده برقرار کند.
وی افزود: به نظرم جدیداً به لحاظ کم شدن بودجه سریال‌ها، در بخش فیلم‌برداری و نورپردازی مقداری سهل‌انگاری شده و آن‌طور که باید به بحث فنی بها نمی‌دهند. دست‌اندرکاران بیشتر دوست دارند کار در کمترین زمان به نتیجه برسد و این اتفاق تأثیر مستقیم در کیفیت تصویربرداری و نورپردازی می‌گذارد. در صورتی که اگر کسی نورپردازی و فیلم‌برداری را به‌خوبی بلد باشد می‌تواند با اختصاص زمان بیشتر کیفیت کار را ارتقاء دهد.
مدیر فیلم‌برداری سریال «نفس» با تأکید بر رقابت رسانه‌ها عنوان کرد: تصویر و کادر ویترین یک کار است و ما متأسفانه در تلویزیون آن‌چنان که باید به آن بها نمی‌دهیم، مگر اینکه کسی بیاید بجنگد، سخت بایستد و برای کارش ارزش قائل شود. مثل کاری که ما در سریال «نفس» انجام دادیم، کارگردان و مدیر تولید پشت ما بودند و من هم تلاش کردم، تصویر متفاوتی برای تلویزیون ارائه دهم.
وی با اشاره به تصاویر با کیفیت سریال‌های خارجی به جهت استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای افزود: در مجموعه «نفس» برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی از دوربین حرفه‌ای (مینی الکسا با لنزهای زایس) استفاده کردیم که تأثیر مثبتی گذاشت و الان خوشحال هستم که در سریال‌های زیادی از دوربین های حرفه ای استفاده می شود.
عبدلی با مهم دانستن توجه به تصویربرداری یک اثر بر اساس محتوا، عنوان کرد: با استفاده از زاویه دوربین، رنگ، نورپردازی و کنتراست هر چند غیرمستقیم اما می‌توانیم حس و حال مورد نظرمان را به بیننده القا کنیم. مثلاً برای انتقال یک فضای وحشت اگر بیاییم تمام فضا را نور دهیم و همه‌جا نور باران شود مسلماً بابت نورپردازی تأثیر چندانی روی بیننده نمی‌گذارد. اما اگر فیلم‌بردار فضاسازی و نورپردازی درستی داشته باشد، هرچند بیننده غیرحرفه‌ای این را متوجه نشود ولی ناخودآگاه این حس به او منتقل می‌شود.
وی ادامه داد: افراد حرفه‌ای ممکن است در ابتدای کارشان درگیر جای دوربین و نور باشند، اما وقتی تجربه کسب می‌کنند با فضای یک اثر و درام کار همراه می‌شوند. نورپردازی با توجه به فضای وحشت، ملودارم، ترس و عاشقانه یک اثر به فضاسازی کمک می‌کند و تأثیرش را روی بیننده غیرحرفه‌ای می‌گذارد.
مدیر فیلم‌برداری سریال «غیرعلنی» و «حلقه سبز» با مهم دانستن اثرگذاری جشنواره‌ها گفت: تشویق و تنبیه سبب ایجاد انگیزه در تولید کارهای باکیفیت می‌شود. اگر تلاش گروه فیلم‌سازی که عاشقانه برای اثری زحمت کشیدند، بدون مزد و تشویق باشد ممکن است انگیزه در بعضی از آن‌ها از بین برود ولی وقتی یک جشنواره راه می‌افتد علاوه بر اینکه بیننده‌ها آن را می‌بینند افراد حرفه‌ای و متخصصان آثار را قضاوت می‌کنند و با معرفی بهترین‌ها الگوسازی می‌شود. این قضاوت سبب می‌شود آثار ارتقا پیدا کنند و کارهای باکیفیت‌تر تولید شود.
عبدلی در پایان از مسئولان و مدیران تلویزیون خواست، برای کیفیت بحث فنی از جمله تصویربرداری، نورپردازی و صدابرداری ارزش قائل شوند. وی اضافه کرد: ما از نظر فنی نیروهای متخصص زیادی داریم که شاید شرایط برایشان ایجاد نمی‌شود. باید کنترل و ارزیابی بیشتری در مورد کارهای  سطحی‌نگر و کم کیفیت صورت گیرد و باکیفیت خوب و بد برخورد متناسب وجود داشته باشد، تا با وضعیتی که رسانه‌ها هر روز پیشرفت می‌کنند، تلویزیون هم از نظر فنی پیشرفت بیشتری داشته باشد.


انتهای پیام/ن

آیا مایل به نظردهی می باشید؟

مانده : (1000) حرف
ادوار جشنواره های سیما
برگزیده های چند رسانه ای