تاریخ انتشار:چهار شنبه 16 اسفند 1396
شناسه نویسنده:
تهیهکننده مسابقه تلویزیونی «به وقت ناهار»:
اهدای لذت تماشا به مخاطب، مهمترین هدف برنامهساز است
بلال الفت تهیهکننده مسابقه تلویزیونی «به وقت ناهار» قالب مستند ـ مسابقه را در جذب مخاطب موفقتر از دیگر قالبها توصیف کرد.
بلال الفت در گفتگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره جام جم گفت: وقتی تلویزیون در یک حالت کلی با ریزش مخاطب مواجه میشود، یکی از بهترین گزینهها برای بازگرداندن مردم به سمت تلویزیون مسابقه تلویزیونی است و اگر قالب آن، مستند باشد، یک امتیاز ویژه دارد؛ به این سبب که آثار مستند ـ مسابقه چیزی میان مستند و داستان هستند و به شکل دوجانبه توجه بیننده را جلب میکنند و به نوعی ما دو جنس مختلف از مخاطب را تغذیه میکنیم. ما در «ناهار فامیلی» سعی کردیم با تکیه بر فرهنگ ایرانی، ذائقه او را مورد توجه قرار دهیم.
الفت در ادامه بیان داشت: تجربه تولید «ناهار فامیلی» دشوار بود اما نه آن قدری که مرا از تولید مسابقه دیگری در سال 97 منصرف کند. ما باید در شهرستانها خانوادههایی بین 30 تا 60 نفر را پیدا میکردیم که همگی آنان، حاضر به حضور جلوی دوربین باشند و از طرفی، پیدا کردن سوژهها کار سادهای نبود. ما بودجه زیادی هم نداشتیم و لوکیشنها هم متعدد بود. خلاصه آن که تجربه خاص و متفاوتی بود که شیرینی و سختی را توأمان داشت و البته توانستیم رضایت مخاطب را هم به دست بیاوریم. در برنامه ما روال کار به این شکل بود که يك پدربزرگ و مادربزرگ حضور داشتند و طي قرعه كشي از ميان همه بچه ها و نوه هايشان، دو خانواده را براي مسابقه آشپزي انتخاب کردند، پس از آن رقابت شروع میشد و هر خانواده سعي ميکرد خوشمزه ترين غذاي ايراني را درست كند و به فينال راه يابد. شركت كنندگان «ناهار فاميلي» از شهرهاي مختلف ايران بودند و اين فاميل ها بودند كه با امتياز دادن به هر خانواده، برنده را مشخص میکردند. همچنين دو ميهمان خارجي هم در اين مسابقه حضور داشتند كه میخواستند مزه غذاهاي ايراني را بچشند.سفره آرايي سنتي، تزيين غذاها، استفاده از مواد اوليه مناسب و رعايت بهداشت، از جمله معيارهاي انتخاب برنده بودند.
این تهیهکننده در توضیح این که برگزاری جشنوارههایی مانند جام جم چه تأثیری در رشد برنامههای تلویزیون دارد اضافه کرد: هر جشنوارهای که برگزار میشود بهترین برنامهها را از هر نوع، انتخاب میکند و این بالا گرفتن سطح، اتفاق خوبی است. از سوی دیگر دوستان برنامهسازی که انتخاب نشدهاند نیز تلاش میکنند خود را به سطح بهتری برسانند و این، خوشحال کننده است. هدف هر برنامهسازی رساندن مخاطب به لذت تماشاست و ما اگر بتوانیم این را به او اهدا کنیم، رسالت خود را انجام دادهایم.
انتهای پیام/ن