تاریخ انتشار:چهار شنبه 16 اسفند 1396
شناسه نویسنده:
جواد افشار:
مخاطب دوست دارد خودش را در قاب تلویزیون ببیند
جواد افشار کارگردان سریالهای تلویزیونی معتقد است وقتی فیلم سازان بدانند آثارشان زیر ذره بین مردم، کارشناسان و داوران میرود، طبیعتا با کیفیت بهتر و وسواس بیشتری کار میکنند.
جواد افشار کارگردان سریالهای تلویزیونی در گفتوگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم درباره سریالهایی که در تعداد قسمت بالا تولید میشوند گفت: همان طور که سریالهای خارجی تجربه کارهایی با قسمتهای بالا را سپری کردند، قاعدتا این اتفاق میتواند جذب مخاطب بیشتری نسبت به مینی سریالها و آثار کوتاه مدت داشته باشد.
کارگردان سریال «کیمیا» با اشاره به این سریال و با بیان اینکه تولید سریالهای بلند مدت یک متد در سریال سازی است که کشورهایی مثل کره، ترکیه، آمریکا، چین و ژاپن در آن پیشرو هستند ادامه داد: این کشورها توانستند کارهای بسیار خوب و موفقی در این ردیف عرضه کنند و بازارهای بین المللی داشته باشند. متاسفانه ما هنوز نتوانستیم به اندازهای پیش برویم که بازارهای بین المللی را بگیریم.
وی با اشاره به اینکه ما به دلیل داستانها، قالبها و محدودیتهایی که در داخل وجود دارد همچنان نتوانستیم نگاه فراملی داشته باشیم اضافه کرد: اگر بتوانیم از این پیله دربیاییم و نگاه بین المللی داشته باشیم مخاطب بین الملی هم خواهیم داشت. اما در بعد داخلی سریالهای بلند مدت میتواند در قصه گویی ارتباط تنگاتنگی با مخاطب داشته باشد. بیننده داخلی یقینا ترجیح میدهد یک سریال ایرانی را دنبال کند ولو اینکه مخاطب سریالهای خارجی هم باشد.
کارگردان سریال «برادر» با بیان اینکه سریالهای مناسبتی امتحانش را پس داده و تجربه بسیار موفقی است عنوان کرد: یکی دو سالی که تولید سریالهای مناسبتی مقداری کمرنگ بود باعث ریزش مخاطب شد. من اعتقاد دارم اگر تلویزیون همچنان یکی دو مناسبت ویژه مثل ماه مبارک رمضان یا نوروز را حفظ کند، میتواند یک انگیزش رقابتی ایجاد کند و آثار پر تعدادی در این زمان پخش شود.
افشار افزود: در مورد سریالهای مناسبتی مردم توجه بیشتری به تلویزیون میکنند و چه بسا در سالهای گذشته سریالهایی که در ماه مبارک رمضان پخش شده از پر بینندهترین سریالها بوده است و مردم اقبال نشان دادند. اگر در این امر برنامه ریزی بهتری صورت بگیرد و کارهای شایستهای مثل گذشته دنبال شود قطعا مخاطب در ایام مناسبتی پر و پا قرص پای تلویزیون مینشیند.
کارگردان سریال «آنام» انتخاب سوژه مناسب برای مخاطب امروز را نیازمند آنالیز طیف وسیعی از مخاطبان دانست و ادامه داد: در مجموع فکر میکنم مخاطب همواره دوست دارد خودش را در قاب تلویزیون ببیند، خودش نه به معنای خود واقعی؛ تماشاگر دیدن دغدغهها، نیازها و احساساتش را در قالب کارهای نمایشی دوست دارد. این اتفاق ممکن است در قالب یک کار تراژیک، طنز، تاریخی، پلیسی، اجتماعی و... ارائه شود.
وی افزود: آنچه مسلم است مخاطب علاقه دارد با یک درام همذات پنداری کند و حتی با آن گریه کند، بخندد و احساساتش را بالا پایین کند. از طرفی قهرمان پردازی در آثار نمایشی خیلی موثر است. چه در کارهای تاریخی و چه کارهای روز و اجتماعی داشتن یک قهرمان خوب با هر شخصیتی که دارد، میتواند جذاب باشد.
افشار با مفید دانستن برگزاری جشنوارهها عنوان کرد: هر جشنوارهای به جهت رقابتی که در آن صورت میگیرد در ارتقای کیفیت آثار تعیین کننده است. همین که فیلمسازان و برنامه سازان مطمئن باشند آثارشان زیر ذره بین مردم، کارشناسان و داوران میرود با کیفیت بهتر و وسواس بیشتری کار میکنند. همانطور که در سالهای گذشته شاهدش بودیم وسواس برنامه سازان، باعث شده است سطح کیفی آثار رو به پیشرفت باشد.
وی در پایان از اقبال مخاطب نسبت به سریالهایی مانند «مادرانه»، «کیمیا»، «برادر» و حتی آنام که در حال پخش است به عنوان اتفاقی خوب در چهار پنج سال گذشته یاد کرد و گفت: خوشحال هستم که مردم ما را پذیرفتند و ساعتی از شب را در اختیار ما میگذارند. ما مزدمان را از مردم گرفتیم و امیدوارم همه کارها در این رقابتها مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/ن