تاریخ انتشار:چهار شنبه 16 اسفند 1396
شناسه نویسنده:
محمد کارت:
تلویزیون باید برای مستند مخاطب تربیت کند
محمد کارت از مستندسازان موفق که با فیلم «آوانتاژ» در جشنواره جامجم حضور دارد، مهمترین نقش تلویزیون در حمایت از سینمای مستند را تربیت مخاطب میداند.
محمد کارت فیلمساز موفق سینمای مستند در گفتوگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم در مورد فضای کلی مستند «آوانتاژ» و روند ساخت آن اینگونه توضیح داد: این مستند در رابطه با تعدادی کارتنخواب است که در حال طی کردن مسیر بهبودی و ترک اعتیاد هستند و اساساً روح امید و تلاش برای یافتن زندگی بهتر، محتوای این فیلم را میسازد و همانطور که از نام این مستند نیز پیداست از فرصت دوباره برای زندگی صحبت میکند. کارت دغدغه شخصی خود را از اصلیترین دلایل ساخت این مستند دانست و اضافه کرد: تمام فیلمهایی که تابهحال ساختهام در رابطه با آدمهای حاشیهنشین جامعه بودند. آدمهایی که محلی برای بروز و بیان خود ندارند. مسئله کارتنخوابی هم که از مسائل مهم و جدی تهران بهحساب میآید، میتوانست ایده خوبی برای ساخت یک مستند باشد. به دلیل اهمیت محتوای این فیلم برای خودم، تلویزیون را محل مناسبی برای عرضه این فیلم به مخاطبان یافتم. من صرفاً یک فیلم مستند جشنوارهای نساختم، بلکه فیلمی ساختم که هم بتواند در جشنوارهها آبرو و اعتبار داشته باشد و هم با مخاطبان و عموم مردم ارتباط خوبی را برقرار سازد. اساس ساخت این مستند با این نوع نگاه شکل گرفت که خوشبختانه توانست در جشنوارههای داخلی جوایز زیادی را به خود اختصاص دهد و حضور موفقی در جشنوارههای معتبر خارج از کشور نیز داشته باشد. او دوری از کلیشههای رایج در مورد مسئله اعتیاد و کارتنخوابی را از نکات مثبت مستند خود برشمرد و افزود: تمام توانم را برای عبور از کلیشهها در رابطه با موضوع اعتیاد به کار بستم و تلاش کردم روح امیدواری بر این فیلم حاکم شود و به نظرم وجه تمایز مستند من با مستندهایی با همین موضوع میتواند همین نگاه متفاوت باشد. این مستندساز همچنین از بروز مشکلاتی در مسیر ساخت این مستند گفت و ادامه داد: پروسه فیلمبرداری این فیلم حدود 9 ماه به طول انجامید و با بودجه اندکی ساخته شد. در این مستند دوربین به نقاطی رفت که تابهحال در مستند دیگری دیده نشده و تماشاگر اصلاً باور نمیکند که در تهران چنین جاهایی وجود داشته باشد. حتی دوربین ما در طول کار به سرقت رفت که البته این مسائل برای فیلمساز اجتماعی پیش میآید و مستندساز باید مصائب و مشکلات این عرصه را پذیرا باشد. او در انتها تأکید کرد: به هر حال من از ساخت این مستند بسیار خوشحال هستم و امیدوارم تلویزیون هم بر روی اینگونه از مستندها و مستندسازانی که دغدغه اجتماعی دارند سرمایهگذاری بیشتری انجام دهد، چراکه تلویزیون برای مستند بهترین جا برای دیده شدن است و به همین دلیل تلویزیون باید از پخش فیلمهای خنثی و بیکیفیت خودداری کند تا ذائقه مخاطب تنزل پیدا نکند. به بیان بهتر تلویزیون باید برای مستند مخاطب تربیت کند.
انتهای پیام/ن