تاریخ انتشار:دو شنبه 14 اسفند 1396
علیرضا قاسم خان:

تلویزیون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مستند در جهان است

قاسم خان نقش تلویزیون را در بحث مستند بسیار پررنگ و حیاتی دانست و به اهمیت این رسانه در تولید، پخش و فراگیر کردن مستند در میان مخاطبان تلویزیون اشاره کرد.

 

علیرضا قاسم خان مستندساز باسابقه و مدیر سابق پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم از تغییر و تحول مستند در سراسر دنیا و ضرورت توجه به این تغییرات در شبکه‌های تلویزیونی گفت و ادامه داد: تلویزیون یکی از مهم‌ترین سفارش‌دهندگان و مصرف‌کنندگان مستند در سراسر دنیاست. این رسانه طبعاً به دلیل گستردگی طیف مخاطبینش باید بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را به بحث مستند، اختصاص دهد.
قاسم‌خان ادامه داد: قدمت مستند به بیش از صدسال می‌رسد و در حال حاضر در تمام دنیا تعریف تازه‌ای پیدا کرده است که بیان این تفاوت‌ها به عهده تلویزیون و رسانه ملی ماست. اگر ما طی دهه‌های گذشته یک نوع خاص از مستند را به بیننده ارائه می‌دادیم اکنون باید تغییر رویکرد دهیم چرا که مستندهایی به این سیاق به کار جوانان امروز نمی‌آید.
وی افزود: ما باید به دنبال روش‌های تازه برای ساخت مستندهایی با ساختارهای جدید باشیم. اگر در ساخت مستندهای تازه دقت بیشتری لحاظ شود و بیشتر علمی و بر پایه اصول زیبایی شناسانه باشند، به‌عنوان سندی تاریخی ماندگار می شوند.
این مستندساز با ابراز خشنودی از راه اندازی شبکه مستند به بیان راهکارهایی جهت بهبود عملکرد این شبکه پرداخت و گفت: باید سفره برنامه‌های شبکه مستند را بازنگری و از نو چید. این سفره باید رنگ‌آمیزی متفاوت‌تر و متنوع‌تری داشته باشد. تنوع در پخش مستندهایی با گونه‌های متفاوت امکان ارزیابی صحیح عملکرد یک شبکه را فراهم خواهد کرد.
مدیرعامل موزه سینما همچنین به‌ ضرورت توجه بیشتر به بخش تولیدات تلویزیون در حوزه مستند اشاره کرد و افزود: شبکه مستند باید در کنار پخش آثار مستند باکیفیت به تولید کردن چنین آثاری با سطح کیفی مناسب نیز توجه کند و محصولات خود را در کنار آثار برتر دیگر به نمایش درآورد و به مخاطب عرضه کند.
قاسم خان در مورد نقش مثبت جشنواره‌ها در دیده شدن مستند و مستندسازان و لزوم تعامل تلویزیون با جشنواره‌ها نیز چنین گفت: موردتوجه قرار دادن مستندسازان و آثارشان و قضاوت تولیدات آن‌ها در قالب رویدادی به نام جشنواره می‌تواند اتفاق بسیار خوبی به‌حساب بیاید. اما زمانی جشنواره‌ها می‌توانند مثمرثمرتر واقع شوند که تلویزیون تولیدات سال آینده خود را به آن نوع از مستندهایی که در جشنواره موفق بوده‌اند، اختصاص دهد و به سراغ کارگردان‌های منتخب جشنواره‌ها رود و ایده‌های آن‌ها را پرورش دهد.
وی تأکید کرد: اگر چنین اتفاقی نیفتد، فیلم‌ساز به هدف خود از حضور در جشنواره دست پیدا نکرده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که جشنواره‌ها هدف مشخصی را برای فعالیت خود در نظر بگیرند و تلویزیون هم در ساخت محصولات آینده خود از همان اهداف بهره ببرد.


انتهای پیام/ن

آیا مایل به نظردهی می باشید؟

مانده : (1000) حرف
ادوار جشنواره های سیما
برگزیده های چند رسانه ای